
1:1 online coaching met de professional
Wauw, helemaal vanuit de flow schrijf ik dit. Zojuist een heel mooi gesprek gehad met 1 van de professionals die meedoet met de 5e ronde van het online programma “ondersteunend tekenen bij kinderen met TOS” voor professionals.
Ondersteunend tekenen is een enorm krachtig hulpmiddel in o.a. communicatie op het werk met elk kind/ jongere.
Als andere professionals dit net zo gaan ervaren, dit net zo gaan voelen, zien dat het werkt, zien dat kinderen en jongeren stappen maken door de houvast, dan kan ik wel een dansje doen!
Want daar ligt de missie!
Als je met hele jonge kinderen werkt, echt jonge kinderen, dan zet je ondersteunend tekenen uiteraard een beetje anders in dan bij een 8jarige of een puber/ jongere.
Maar in de kern blijft het hetzelfde. En zeker bij TOS (taalontwikkelingsstoornis).
Je neemt een kind letterlijk mee op reis, op je verhaalreis, met ondersteunend tekenen.
Want kinderen kunnen taal nu vangen. Door de tekeningetjes vliegt taal niet weg.
Snap je wat ik bedoel?
Je geeft een baken, een anker: houvast om mee te kunnen in het verhaal. Je geeft ook (uitrust)tijd, tijd om te verwerken wat er gezegd is bij de tekeningetjes. Landingstijd.
Je leert bovendien aan (jonge) kinderen en jongeren dat dit hulpmiddel, tekeningetjes maken bij gesproken taal, een prachtige ingang is om zelf ook te gaan delen:
Anderen meenemen op jouw reis (de reis van het jonge kind zelf)
Waar kun je dan allemaal aan denken? Waar kun je ondersteunend tekenen bij het jonge kind bij inzetten? Mijn eerste reactie: bij alles! Maar specifieker:
Denk aan afspraken:
* in de klas/ op de groep. (kleine afspraken),
* denk aan dagritme/ planning wat gaan we doen? (* en niet als vervanger van pictogrammen of iets anders moois, maar als aanvulling),
* denk aan voorlezen met ondersteunend tekenen,
* denk aan een instructie bij een opdracht,
* denk aan overgangen (we gaan eerst opruimen, dan naar de wc, handen wassen en aan tafel),
* denk aan ondersteuning bij het auditieve bombardement (woorddouche),
* aan communicatienood, misverstanden tussen 2 kinderen,
* aan wensen en grenzen op de groep,
* aa tekeningetjes om mee te geven naar huis (als ingang om te vertellen over de dag),
* aan oudergesprekken:
waar denk jij nog meer aan?
Veel professionals die ik train of begeleid blijken er thuis met hun eigen kind ook zoveel aan te hebben! Maar daarover later meer 🙂
Fijne dag!
Hartelijk groet,
Pien van der Most
#ondersteunendtekenen #tekenenbijTOS #tekeningetjes bij #gesprokentaal #houvast #jongekind #schoolgaande kinderen #pubers #jongeren #ouderen #kinderbrein #samenwerkinglinkerhersenhelftmetrechterhersenhelft #iedereenkanondersteunendtekenen #jijook #communicatiehulpmiddel #krachtvantekeningetjesbijgesprokentaal #bijjekernkomen #professionals #trainerinondersteunendtekenenbijkinderen #verbinder #wereldmissie #offlinetraniningen #onlineprogramma#behandelgroep #vroegbehandeling #gezinsbegeleiding #logopedist #pedagogischmedewerker #IBer #onderwijsassistent #ouders

Recente reacties