fbpx

Ondersteunend tekenen bij hoogbegaafden? Ja!!

In je hoofd al 20 stappen verder zijn dan een ander. Gefrustreerd kunnen raken, omdat je moet (af)wachten. Blij worden van uitdagingen. Opdrachten en huiswerk veel sneller klaar hebben dan een ander. Veel in je hoofd.

Een aantal voorbeelden die ik bij HB kinderen, jongeren en ook bij familie, vrienden of collega’s hoor en zie.

Ondersteunend tekenen helpt HB kinderen en jongeren om uit je hoofd makkelijker bij je hart te komen. Bij je kern. En dat is superbelangrijk.

Ondersteunend tekenen vertraagt de communicatie.

In die vertraging worden belangrijke stappen gemaakt. Maar geldt het ook voor een HB-er om dan mee te moeten kijken? (De begeleider en/of de ouder is in principe het voorbeeld. Hij/ zij tekent. )

💡 Tip: leer de “HB-er eerst vanuit vertrouwen tekeningetjes te maken.
Maak een speakboek. Want niets is frustrerender om vast te lopen op een tekening, terwijl je vertelt. Dan ga je juist in je hoofd: neemt je hoofd het weer over.

Als die stap gezet is: dan is het bij HB kinderen en jongeren heel fijn dat ze het ondersteunend tekenen zelf gaan leren inzetten.

Meer uit je hoofd, meer in je hart.
En die vertraging? Die helpt de niet hoogbegaafde weer (de gesprekspartner) de HB-er makkelijker te volgen ❤️❤️❤️

Gr Pien