
Wat anderen zeggen over:
“ Het was fantastisch! Ik moest eerst tekenen, maar toen ik zei dat hij het zelf wel kon, werd hij heel gretig! Ik moest zijn hand vasthouden, omdat hij niet zeker wist of hij het zou kunnen tekenen. En het lukte! Zo mooi” – (begeleider werkend met kinderen op de basisschool)
“Het ondersteunend tekenen bij ons kind gaat geweldig. Waar ons kind zich eerder moeilijk kon uiten, uit hij zich nu in zijn tekeningen. Het geeft hem rust en zicht op al zijn emoties. Hij is voor hem een duidelijke houvast.”
– (moeder van een kind met een TOS, n.a.v. het online programma “ondersteunend tekenen bij kinderen met een TOS voor ouders / verzorgers)
“Wat is het fijn om ondersteund te worden door zo’n enthousiaste ervaringsdeskundige !!! En wat is het leuk om meer met ondersteunend tekenen bezig te zijn. Voor de kinderen met een TOS én ook met ASS” – (leerkracht, over het online programma “ondersteunend tekenen bij kinderen met een TOS voor profs)
“Ondersteunend tekenen helpt mij enorm! Het geeft rust en ruimte. Met weinig middelen ( pen en papier) diepgang krijgen in het gesprek. Ik ga hier blijvend gebruik van maken!”
(TOSprof ronde 2, onderwijsassistent)
” Ondersteunend teken geeft niet alleen inzicht, rust, overzicht en houvast bij Tos maar is ook een fijne manier van uiten en begrepen worden.’ Tijdens de lessen van Pien van der Most leer je ondersteunende tekeningen te maken vanuit je eigen teken talent en te gebruiken bij zowel kinderen met een Tos als andere clienten in de logopedische praktijk.”
(TOSprof ronde 2, logopedist)
“Pien, wat ontzettend leuk! Ik word hier echt blij van. Niet alleen voor TOS leuk, maar ook toepasbaar rondom stotteren en leren benoemen van emoties of bespreekbaar maken hoe een kind zich in bepaalde situatie voelt rondom spreken/stotteren. Daarnaast ook voor mijzelf een goede manier om mijn verhaal te ordenen en tijd te leren nemen om te bedenken wat ik wil zeggen. Ik heb het altijd lastig gevonden om snel antwoorden te bedenken (bijvoorbeeld zoals bij het filmpje, “ik voel mij blij, maar waarom eigenlijk?”). Heel leuk en ik ga hiermee aan de slag. ” – (logopedist n.a.v. de gratis challenge “TekenenbijTOS voor professionals”
“Geïnspireerd door de Facebooklive van gister ben ik aan de slag gegaan om de komende weken voor mijn kind overzichtelijk te maken. Vervolgens wou het zelf ook tekenen!” – (moeder)
“Stukje informatie + actief zelf meedoen = leuk en vooral leerzaam! Prettig om naar je te luisteren.”
“Enthousiasme. Duidelijke inhoud: omdat er bij getekend werd.”
“Ga er zeker mee verder! En zal het doorgeven aan anderen!”
“Enthousiast zoals je bent! Leuk! Laagdrempelig!”
“Enthousiast gebracht, positieve houding, het snelle tekenen is goed naar voren gekomen”
“Heel interactief, lekker veel echt ermee bezig, praktisch. Tijd vloog voorbij! Je enthousiasme werkt aanstekelijk.”
“Helder- duidelijk- informatief. Vooral zo doorgaan!”
“Eye-opener en inspirerend hoe je in korte tijd handvatten hebt om echt mee aan de slag te kunnen. Superfijn!”
“Leerzaam, vooral het meedoen, in de actie. Prettige stem, prettige voorbeelden.”
“Het was bemoedigend, dat iedereen kan tekenen!”
“Je kunt het vol enthousiasme vertellen en dit enthousiasme werkt aanstekelijk. Je geeft ook het vertrouwen om gewoon te tekenen, ookal ziet het er niet altijd mooi uit.”
“Mooie opbouw, to the point, kort & krachtig, afwisselend, praktisch, zeker inspirerend!!!”
“Super!! Heel informatief, vooral ook hoe TOS uit te leggen en WAT er nodig is!!”
“Even over een drempeltje geholpen. Ik dacht dat ik niet kon tekenen.”
“Inspirerend, toegankelijk, helder! Heel blij mee Pien met deze info. Ga zo door!”
“Mooi. Misschien ook leuk om te benoemen dat ondersteunend tekenen als “live” ondertiteling kan werken bij leerlingen die wel SH zijn, maar geen NGT kennen”
“Heerlijk enthousiast. Leuk persoon. Positief!”
“Enthousiasme. Praktijkvoorbeelden. Hulp op maat”
“Veel tekenen en voorbeelden”
Op school heb ik het ondersteunend tekenen al voor een leerling gebruikt en het was ontzettend mooi om te zien hoe het spreekwoordelijke kwartje ook bij kinderen kan vallen wanneer hun probleem zichtbaar wordt. Echt schitterend. Mijn leerling begon er zelf ook dingen bij te tekenen om tot een oplossing te komen.
Balans, voldoende praktische informatie, duidelijk enthousiasme en passie straalt eraf – vol hoofd heel duidelijk
Beeldend helpt ons ook!
Enthousiasme! Mooie opbouw! Heldere uitleg. Alles top!
Veel, leuk, leerzaam, ik kan aan de slag, bedankt!
Inspirerend, bruikbaar! Bedankt voor de inspiratie! Praktisch, enthousiasme, meteen tekenen.
Je hebt een duidelijk verhaal, het werkt erg motiverend. Geen tip: blijf vooral mensen meenemen in jouw missie!